• مواد خام

سه ماده اصلی برای تهیه کلر توسط صنایع ما، نمک، آب و برق است.

نمک (اغلب سدیم کلرید یا NaCl):

نمک را می­توان از معادن صدها متر زیر سطح زمین، جایی که به عنوان ” سنگ نمک” یافت می­شود، استخراج کرد. نمک را می­توان با ریختن آب داغ در شاخه­های نمکی زیرزمینی نیز استخراج کرد. نمک حل می­شود و محلول آب نمک حاصل به سطح پمپ می­شود. مزیت این روش این است که می­توان فرآیند استخراج را طوری تنظیم کرد که بسیاری از ناخالصی­های موجود در نمک در زیر زمین باقی بمانند. سپس آب نمک با تبخیر در واحد بزرگ تحت خلاء تا خلوص بالا غلیظ می­شود.

آب:

برای جلوگیری از ناخالصی در محصولات حاصل، آب با کیفیت مرغوب در این فرآیند مهم است. به همین ترتیب، بسیاری از مراحل تصفیه قبل و بعد از تولید برای اطمینان از محصولات با کیفیت انجام می­گیرد.

برق

انرژی، بیش از 50٪ هزینه تولید کلر آلکالی را شامل می­شود. این ماده برای ایجاد سدیم، کلر و آب در حالی که آنها با جذب محصولات حاصل در جهات مختلف جدا می­شوند، استفاده می­شود.

  • فرایند سلول غشائی

دو نقطه اتصال الکتریکی از هر سلول تولید کلر، آند و کاتد، توسط یک غشاء تبادل یونی از هم جدا می­شوند. این غشاء تنها به یون­های سدیم و مقدار کمی آب اجازه می­دهد تا از آنجا عبور کنند؛ زیرا به سمت کاتد با بار منفی حرکت می­کنند.

 

در کاتد، گاز هیدروژن با شکافت آب شکل می­گیرد که حباب می­شود و جمع­آوری می­شود. محلول کاستیک که باقی مانده است، قبل از آنکه غلظتش بیشتر از 50٪ شود؛ سلول را در حدود غلظت 30٪ ترک می­کند.

در طرف دیگر غشاء، کلر از آند خارج می­شود به این معنی که آب نمک “مصرف شده” می­تواند قبل از تصفیه با استفاده از تبادل یونی دوباره با نمک جامد اشباع شود. گاز کلر حاوی مقداری اکسیژن است و اغلب باید توسط میعان و تبخیر تصفیه شود.

مصرف انرژی الکتریکی از سه فرآیند دیگر کمترین است و میزان بخار مورد نیاز برای تغلیظ کاستیک نسبتاً کم است (کمتر از یک تن در هر تن سود کاستیک).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن